Vechtende Jongeren

Samenvatting

Met de live-uitzending van de wedstrijd tussen Badr Hari en Rico Verhoeven in december 2019, die 3,5 miljoen kijkers trok, werd duidelijk hoe populair kickboksen inmiddels is. Deze populariteit is ook zeker terug te zien onder jongeren. Veel jongeren willen de nieuwe Badr of Rico worden en pakken de handschoenen op. Wij onderzoeken welke pedagogische waarde er schuilt in deze sport. Maakt het jongeren veerkrachtiger? De mogelijkheid de ander pijn te doen, vraagt om een enorme pedagogische verantwoordelijkheid van de jongerenwerker. Maar de nabijheid en intimiteit van de vechtsport geeft ook kansen om een sterke pedagogische relatie te ontwikkelen. In de video komen twee jongerenwerkers aan het woord die elk met hun eigen programma op hun eigen manier kickboksen inzetten als pedagogisch middel. Er wordt ingezoomd op de pedagogische verschillen en overeenkomsten in hun aanpak.


Kors Perdijk

Dr. Kors Perdijk van Fontys Hogeschool Pedagogiek promoveerde ooit op woordenschatontwikkeling, maar verdiept zich inmiddels als onderzoeker van het lectoraat “Opvoeden voor de Toekomst” in  thema’s als identiteitsontwikkeling, jongerenparticipatie en vechtsport. Op dit moment is hij projectleider en senioronderzoeker bij het project “Vechtende Jongeren”.  In dit project onderzoekt hij samen met collega’s van verschillende organisaties, hoe boksen kan bijdragen aan het ontwikkelen van veerkracht bij jongeren.

Co-auteurs

  • Lisa Khoeblal-Malaihollo
  • Marleen Pegge
  • Judith Rijnbende