Effects of aerobic and cognitively-engaging physical activity on cognitive functions in physical education: a cluster RCT

Samenvatting

Presentatie Learning by Moving – Effecten van aerobe en cognitief uitdagende gymlessen op cognitieve functies van kinderen.

Bent u geïnteresseerd in bewegingsprogramma’s en effecten ervan tijdens de gymles? Dan is het zeker de moeite waard om deze presentie te bekijken. De grootschalige studie Learning by Moving is uitgevoerd op 22 scholen en ruim 490 kinderen uit groep 5 en 6 namen deel. Het gaat over speciaal ontwikkelde gymlessen om cognitieve functies van kinderen te stimuleren. In de presentatie wordt uitgelegd dat met zowel een aerobe lessenreeks als met een cognitief uitdagende lessenreeks is gewerkt. Wat de effecten zijn van beide programma’s en welke rol individuele cognitieve verschillen, dosis-respons relaties en sportdeelname hierin spelen wordt verteld tijdens de presentatie.

Veel kijk en luisterplezier!


Esther Hartman

Esther Hartman werkt als universitair hoofddocent bij Bewegingswetenschappen, Universitair Medisch Centrum Groningen. Ze doet onderzoek naar de motorische ontwikkeling van kinderen, met of zonder beperking. Haar interessegebied betreft ook onderzoek naar effecten van fysieke activiteit op cognitieve functies en mentale gezondheid van kinderen en jongeren. In de afgelopen jaren heeft ze zich met haar team gericht op implementatie- en effectonderzoek van bewegingsprogramma’s op scholen, waar Fit en Vaardig op School en Learning by Moving voorbeelden van zijn.

Co-auteurs

  • Anna Meijer
  • Irene van der Fels
  • Marsh Königs
  • Chris Visscher
  • Roel Bosker
  • Jaap Oosterlaan