Hoe ontwikkel je door co-creatie de meest effectieve maatschappelijke campagne tegen racisme in de voetbalsport? Een Qsort analyse onder 30 fanatieke voetbalsupporters

Samenvatting

De resultaten van dit Qsort onderzoek laten zien dat er géén ‘vaste’ supporterskern is die hetzelfde denkt over racisme en hoe racisme op de tribunes door een maatschappelijke campagne kan worden tegengegaan. Sterke campagnes zijn succesvol omdat zij onderscheidend durven te zijn, en de juiste koppeling weten te maken met hun doelgroep. Wij laten zien dat er 4 manieren zijn om de brede doelgroep van supporters – variërend van recreatieve supporters tot de vaste (harde) kern – te benaderen. Deze manieren verschillen in de authenticiteit van de boodschap, het medium en kanaal waarmee de boodschap verspreid wordt, de partijen die door co-creatie betrokken moeten worden bij de uitwerking en organisatie van de campagne, en de behoeftes van de doelgroep (die verschillende behoeften, interesses, opvattingen en frustraties kunnen hebben). Vandaar dat wij ook oproepen dat er een verdieping komt in het Aanvalsplan als het gaat over het uitwerking en uitvoeren van een maatschappelijke campagne tegen racisme in de voetbalsport.


Vidar Stevens

Sinds zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Antwerpen is Vidar geïnteresseerd in governance- en duurzaamheidsvraagstukken in de sport. Hij is een van de initiatiefnemers van het Internationale Onderzoeksnetwerk rondom Geweld en Integriteit in de Sport (IRNOVIS). Het proefschrift van Vidar werd in 2019 uitgeroepen als een van de drie beste Bestuurskunde proefschriften van Nederland en Vlaanderen. Binnen het Mulier Instituut is Vidar betrokken bij de onderzoekslijnen duurzame sportinfrastructuur en positieve sportcultuur.

Co-auteur

  • Rens Cremers